Att städa ofta har sina fördelar

Vi städar väldigt ofta här hemma, säkert fler gånger per dag än dom flesta tycker är normalt men så vill jag ha det och vi gillar alla när det är rent och fint hemma.
Jag försöker alltid att få William engagerad och just när det gäller städning så har jag verkligen lyckats för han har blivit riktigt bra på att städa efter sig och har förstått vikten av att hålla det fint så att man inte tappar bort sina leksaker eller att dom går sönder.
Visst kan han sätta sig på tvären ibland och då har det oftast blivit så stökigt att han inte vet vart han ska börja men han vet att med mamma är det ingen idé att bråka över städning utan tar tag i det och så försöker vi göra något roligt av det.
Från dagis tog jag efter idén att ha städlåtar så nu kör vi med städmusik för att göra det roligare och det blev väldigt populärt, nu byter han hej vilt mellan CD skivorna och banden men har bett honom att vara försiktig.
William har länge tyckt att det har varit tråkigt att behöva städa efter Violas leksaker och lekar också men nu har hon också börjat lära sig så idag försöker hon hjälpa till och kommer med saker till oss.
Jätte gulligt och skönt att se att hon också lär sig så tidigt, hon plockar ofta upp små saker på golvet som ex en gammal makaron efter henne och istället för att äta upp den har hon på något vis lärt sig att när den är hård ska den kastas och går därför med den till oss.
 
Har nyligen städat och plockat upp leksaker här hemma sedan har jag dammsugit hela lägenheten medan William tittar på film och Viola sover, ska strax resa på mig och ta fram inför middagen samt göra en fruktsallad till mellanmål.
För att ge er en siffra så tror jag att jag dammsuger runt 2 gånger om dagen i kök, höll och halva Williams rum och vi plockar leksaker säkert 3-5 gånger om dagen men det är inte alltid som det är mycket att plocka utan ibland är det lite.
Nu förtiden får jag även hjälp med att torka av bordet, bänken eller vad det nu kan vara i köket som är smutsigt och ofta i samband med att vi ska laga eller baka något och eftersom att jag  har tjatat så länge om varför jag gör saker så berättar William ofta för mig.
"nej nu måste vi ju torka av här för annars kan vi inte göra någonting, jag fixar det så fixar du det där. okej brabra?!"
 
Det enda ställe jag är dålig på att sköta efter med jämna mellanrum är vårt sovrum men där är vårt stora problem att vi behöver en till garderob och eftersom att vi saknar förvaringsutrymme är det svårt att hålla det städat där.
Ställer nämligen in ikea kassarna med ren tvätt där för att slippa se dom och nu hade jag tänkt sortera kläder denna vecka men dom planerna har jag fått skjuta på eftersom båda är hemma.
Behöver även någon annan sorts förvaring till vardagsrummet där Violas leksaker är för nu har hon så mycket att det inte riktigt får plats i lilla nätkorgen som vi har nu.
 
Hur ofta städar ni och hjälper era barn till? Är ni bra på att organisera och hålla efter?

Postat av: Andréa

Här hemma städas det KONSTANT känns det som, jag är väldigt noggrann med att det ska vara rent hemma. Plus att vi har en liten vovve oxå så där blir det dubbelt upp ;) lillan är bara fyra månader så inget städ för henne :)

2013-04-10 @ 01:49:53
URL: http://decembermom.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0