Dags för mat!

Idag har Viola fått sin första smakportion och hon verkade älska det!
Hon stört bölade när jag tog bort tutten för att ge henne potatismos (var tvungen att få henne att suga för att kunna blanda mjölken med potatisen) men så fort hon fick mat i munnen så vart hon tyst.
När det tog slut och jag skulle ta mer på skeden så grät hon emellan men efter tre skedar så förstod hon att det kommer mer.
Hon fick sex skedar sedan fick det vara nog så imorgon får hon smaka igen.
Intresset verkar finnas där för hon försökte ta tag i skeden och trycka in den i munnan haha.
Nästa gång är det Kims tur att ge henne mat men de råkade bli så att jag fick ge eftersom hon först åt och sedan skulle jag blanda ut det då så nu är de inte mer än rätt att han får ge nästa gång.
Jaghoppas att det går bra för magen och att hon slipper få ont för jag minns inte hur det var sist, ni som har barn och minns - hur blev era barn i magen när ni började med smakisar?
Det känns så kul att hon äntligen blivit så stor för att börja exprimentera med mat för jag tycker de är roligt att laga mat, dels till oss och sedan åt henne.
För burkmat ratar jag rakt av, usch de är så äckligt!
Bara de att en oöppnad burk kan hålla i 1år ungefär gör mig äcklad..Men självklart får det duga om vi glömmer mat någon gång eller om det blir kris, nöden har ingen lag helt enkelt.
Men jag satsar helt klart på att göra all mat själv och frysa in samt göra egna fruktpureer istället för att köpa.
Dels för att det är dyrt i längden och sedan för att de känns fräschare med färska varor som inte innehåller nåt annat.

Postat av: anneli

vi har kört på mat en månad nu och Zoe fullkomligt älskar det! banan och majskrokar är favoriten men allt går ner ;) kör på både köpemat och egenlagat. har inte märkt nån större skillnad alls i blöjan faktiskt. inte mer än att det är lite fastare avföring än förut ibland. det är inte så farligt med den saken :) jag har nog bara blandat i bröstmjölk 1-2 ggr för det gick så bra ändå. vi ammar antingen innan eller efter istället. lycka till!

2012-06-10 @ 22:39:21
Postat av: Alexandra

Vill bara säga att dagens barnmat på burk inte innehåller några som helst konstigheter. Det som gör att de håller så länge är ju för att det är vacum i burken. Ett ex: Nestlé Spaghetti med köttfärsås innehåller Vatten,kokt pasta, nötkött, tomatpure, lök, vetemjöl, morötter, palsternacka, raps och solrosolja, oregano och vitpeppar. inget annat, inga tillsatser. MEN jag förstår att du föredrar hemmalagat! Det gör jag med! =) och min tös hade inga problem med magen när hon började med smakisar! ;)

2012-06-11 @ 00:04:16
Postat av: amanda

Alice mage funkade som vablugt, dock vart bajset annorlunda! Testa dom ekologiska squeezepureeerna från ellas kök!:)

2012-06-11 @ 17:04:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0