Uteinspirerad förskola

Jag tror att jag har nämt det förut men tänkte berätta lite om min sons dagis.
Det är en uteinriktad förskola vilket innebär att de är ute mycket mer än vanliga dagis är, de är i stort sett bara inomhus för att äta lunch nu då de får maten från en cateringfirma.
Den ligger i Björkhagen i en nyrenoverad lokal (inte bara ett endaste rum då, utan de finns toaletter m.m) och kommer fytta till Kärrtorps IP där de just nu håller på att bygger en helt ny förskola.
Den är enorm, dubbla våningar och plats för 4-6 avdelningar utöver Williams dagis som kommer få en egen avdelning.
Det får inte kallas för ett ur och skur dagis då de har regler för hur ett sånt dagis ska vara och då får de bland annat inte finnas någon lokal då all verksamhet bedrivs utomhus, även vilan.
Till våren kommer Williams dagis börja med att äta lunch utomhus om det funkar med maten.
Som de ser ut nu så är de oftast utomhus när jag lämnar vid nio och är ute fram till elva, vid ca ett så går de ut igen och är ute till tre-fyra.
De har fruktstunden och mellanmålet utomhus så då har de flesta barn tunna fingervantar på sig som kallas för "mellanmåls vantar" för att inte frysa om händerna.
Givetvis är de inomhus också men deras tänk är att allt man kan göra inomhus kan man göra ute, i fredags när jag hämtade så var det två barn som målade på snön.
I och med att de är ute så mycket så krävs det rätt kläder och för att köpa rätt fick vi föräldrar en inhandlingslista innan dagiset öppnade.
Jag tycker denna sorts dagis är super!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0