Är dödsstraff ett för högt straff för våldtäksmän eller inte?

Jag och min tjejkompis hade en diskussion om det här i helgen när vi började prata om en bekant som mördade hans lillasysters våldtäksman och fick 3års fängelse för det.
Men som blev schizofren efter att han kom ut från fängelset och sa att "det tar på psyket att veta att man har tagit någon annans liv även om han förtjänade det" .

Jag vet inte riktigt vad jag känner men det är nog beroende på hur grov våldtäkten är, att bli sexuellt utnyttjad och få leva men den känslan resten av sitt liv är det ingen som kommer kunna förstå förutom någon i en liknande situation kanske.
Men jag känner ändå att om någon skulle våldta William så skulle jag nog inte tveka särskilt länge på att slå ihjäl människan men samtidigt, kan be någon annan fixa det så slipper jag få skiten för det.

Barn som blir sexuellt utnyttjade av sina föräldrar från det att de är små får ju växa upp med känslan att sex är något smutsigt, att det är otryggt och hemskt istället för att få känna att sex är det absolut vackraste man kan ha med någon som man verkligen älskar.
Att få känns den värme, kärlek och trygghet sex kan innebära, att få älska med någon, det är rent utav hemskt att vissa människor aldrig kommer få känna det.
Vad tänker man som förälder när man begriper sig på sitt/sina barn, ens eget kött och blod?!
Vi föräldrar ska ju ge våra barn kärlek, ömhet och vilja dem allt gott här i livet och så finns det de perversa typerna som inte klarar av att förmedla det till sina barn utan förstör för dem istället.
Vad är deras straff då? Några års fängelse och sen är det glömt, lite böter och inte kunna ha råd med vad som helst, va?
Men de stackars människorna som utsätts för något så hemskt som en våldtäkt ska få bära det resten av sitt liv i allt vad det innebär.
Att känna att sig äcklig och smutsig och inte vilja ha sex med någon eller inte våga berätta varför man inte vill ha det för någon i rädslan att folk ska döma en och tycka att man är en sämre person för att man har varit med om något sånt eller att ens vänner ska ändra uppfattningen om en.
Det är ju inte bara personens sexliv som förstörs av en våldtäkt, tilliten man har för andra människor och ens självkänsla som sjunker till botten, det är så himla mycket mer för offret än bara värdelöst ofrivilligt sex.

Så förtjänar våldtäksmän verkligen att få leva när de i en enda handling förstör någon annans liv och framför allt resten av en annan människas normala sexliv?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0