Recept på laxen

Det finns två sätt att tillaga denna måltid på och så som vi gjorde igår var ren improvisation.
Så jag skriver ned båda sätten.

Det här behöver du

Lax filéer (vi körde på 4*125g)
Soltorkade tomater (önskad mängd)
Chèvreost 200G
Crème fraîche 3 eller 5dl
En nypa salt & en nypa dragon

Vi hade ingen crème fraîche hemma upptäckte jag lite sent så jag bytte ut det mot matlagningsgrädde och kvarg för att det fanns i kylskåpet.

Gör så här:

Smöra en ugnsäker form och strö lite salt i botten, lägg sedan lax filéerna i formen och salta dem.
Mixa soltorkade tomaterna, chèvreosten och crème fraîchen med en stavmixer eller liknande.
Ha i lite dragon och få det ganska lent, jag brukar skära ned osten i mindre bitar för att det ska gå lättare att mixa.
Häll smeten över laxen, garnera med lite sesamfrön och in i ugnen på 200c i ca 20min.

Lat versionen av denna måltid är man byter ut crème fraîchen mot matlagningsgrädde och om man vill så har man i ex kvarg för att få en tjockare konsistens.
Häller det över laxen, skär chèvreosten i skivor och lägg dem ovan på laxen & såsen.
Strö soltorkade tomater ovanpå och garnerar med sesamfrön.
In i ugnen på 200c i 20min.

Koka potatis till och servera med kokta ärtor eller sparris, smaklig måltid!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0