Dagens förälder eller vad är det som händer?

Igår när vi var på bio så kunde jag förstå att de flesta ville fota sina barn innan filmen började inklusive jag själv, för jag tycker det är viktigt att föreviga saker som barnen upplever.
Första biobesöket var viktigt att få på kort för mig.
Men sedan var det en pappa som inte la undan telefonen utan som satt på facebook under en del av bion och jag kunde bara inte låta blir att störa mig på det!
Allvarligt talat hur svårt kan de vara att lägga ned telefonen när filmen börjar?
Jag trodde man gick på bio för att se filmen tillsammans med sitt/sina barn och jag trodde man gjorde saker med sitt/sina barn för att få umgås inte för att sysselsätta dom och själv kunna sitta med telefonen i handen..
Man kan ju inte på allvar tro att ens barn inte märker att deras förälder inte har sitt fulla fokus på dom och att de skulle var för små för att se att mamma/pappa pillar lite på telefonen.
 
Jag är själv medveten om att ibland fastnar vi vid våra telefoner men att sitta med telefonen under en bio, teater, musikal ellet dylikt existerar inte för oss.
Är det så här dagens föräldrar är eller hade vi bara otur med att se just detta?
För jag tänker också att väldigt många föräldrar sitter med telefonerna på öppna förskolan lite väl mycket men samtidigt är det svårt att se vad dom gör för ibland kan det faktiskt vara något vettigt eller viktigt.
Men att sitta vid facebook eller kolla nätshopping sidor känns lite överdrivet fast ja alla öppna förskolor är olika så på vissa går det att kolla mobilen lite snabbt och på andra går det inte.
Jag är själv övertygad om att man skulle vara en bättre och mer närvarande förälder om det inte vore så att en telefon idag har allting i sig som gör att man så lätt bara tar upp den ur fickan och kan ordna saker på en gång och inte behöver vänta tills man har tillgång till en dator.
Här kan jag faktiskt berätta att vi försöker bättra oss något enormt för jag tycker vi håller på med våra telefoner lite för ofta när dom är hemma och vakna, det är bättre att hålla på när dom sover, inte är hemma eller på toaletten.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0