Det här med genus

Nu har jag äntligen tid att ta upp det här intressanta ämnet och jag fick några frågor för ett tag sedan som jag även ska försöka att svara på.

Anneli har ställd följande frågor:
Jag funderar mycket på genuspedagogik, hur tänker du med kläder och leksaker till dina barn med utgångspunkt i genus?
Har du nånsin fått nån kommentar om att din son skulle se ut som en tjej eller att din dotter skulle se ut som en kille?
Har du nåt tips på hur jag ska ta såna kommentarer bättre?


Ja du jag vet inte riktigt vart jag ska börja men jag ser det inte enbart som pojk och flick-kläder utan BARNkläder och jag köper sånt som jag tycker är fint oavsett färg, tryck på kläderna och avdelning.
Men jag brukar ju inte gå på flick sidan och leta kläder till William men eftersom att han är så jädrans smal i midjan så har han faktiskt några tjej jeans, dels min och min storasysters gamla kläder och sedan sånt som jag fyndat på loppis eller i second hand butiker.
För då känner jag att det kvittar om det är någon liten detalj i midjan eller på en ficka när jeansen kostar kanske 40-70kr och de passar honom perfekt.
Sedan är det ju så att Williams favorit färg är röd och vart vi än är så vill han alltid ha rött därav röda gummistövlar med hjärtan på och röda regnkläder & sedan är han så stor att han får vara med och välja kläder.
Kan tillägga att han fick ta en röd liten bebis klänning som han insisterade på att Viola skulle få men som jag inte tyckte var så fin när det var klädbytardag på öppna förskolan, han klämde alltså ned sig i den lilla klänningen med hjälp av mormors hjälp.
Då hade jag bara inte hjärtat att säga nej och ta en diskussion om det och det var då och vid två tillfällen till som han använde den.
Skulle han även nu vilja ha en klänning som inte är jätte tjejig (typ rosa med hello kitty på) så skulle han få det för jag tycker fortfarande att han är tillfäckligt liten för att kunna ha sådant och sedan skulle inget barn på dagis vara på honom om det heller.
Han har även dockvagn + docka som han så glatt lekte med förut men just nu är väl annat intressantare men sådana leksaker ser jag inte som något enbart flickor kan leka med utan för honom är det "lill Viola" som är hans bebis som han tar hand om.
Det tycker jag är väldigt viktigt, att han omedvetet får lära sig att ta hand om någon annan som för honom är en leksak.
Jag kommer låta honom leka med precis vad han vill för det finns leksaker så att det räcker och blir över från när vi var små och därför behöver vi inte köpa något för jag skulle aldrig köpa barbiedockor och likande!
Där går nog gränsen känner jag, han får gärna leka med det som finns men jag vill inte lägga pengar på sånt eftersom han kanske tycker det är intressant i någon dag och sedan är dockan sönder.
Dessutom så tycker inte jag att det är fel att pojkar leker med "flick" saker för jag anser att det är barn saker och jag tror inte att man blir bög eller likande av sånt utan det är något man upptäcker i tonåren eller som vuxen och det har ingenting med vad man lekte med för leksaker med som barn.
Han är så otroligt hjärntvättat ändå av allt min prat om bilar och lastbilar så jag tycker bara det är roligt att han är intresserad av andra leksaker också, ex han vet vad en dragbil är, vad en trailer är, hur lastbil & släp ser ut, hur man måste backa för att inte hamna snett...jaa ni ser ju vad jag menar? haha!
Jag har fått enstaka kommentarer om att folk tror William har varit en flicka men han har ett väldigt pojkigt utseende och har säkert varit klädd som en pojke också MEN han har haft både det ena och de andra rosa klädesplagget sedan bebis tiden.
Men oftast har folk faktiskt frågat om det är en pojke eller flicka.
Däremot har jag fått betydligt många fler kommentarer som "är det en pojke, vad heter han" osv men jag tror det har berott på klädvalet då hon haft på sig en hel del av Williams bebis kläder.
För när hon varit helt rosa från topp till tå så har ingen någonsin sagt något sånt.

Det jag brukar tänka på är att det är inte lätt för folk att veta om det är en pojke eller flicka eftersom det inte finns någonting som säger att det måste vara blått på killar och rosa på flickor.
Jag själv tycker det är sjukt svårt att se vilket kön vissa barn har och brukar därför ha lite överseende med folk som säger fel.
Jag tar liksom inte åt mig eftersom jag tycker att mina barn ser så fina ut, alltså Viola tycker jag verkligen ser ut som en söt liten flicka och William som en vild och busig pojke.
Så mitt tips är väl att inte ta åt dig och ta sådana kommentarer med en nypa salt :)
Fast de såklart de beror ju lite på hur folk säger det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0