Jorden


Canberra                           Sidney         Golden Gate bron - San Francisso
   

Earth Hour är en global manifestation för klimatet som på kort tid vuxit till ett världsomfattande initiativ. I Earth Hour deltar städer, företag, organisationer och privatpersoner.
Igår mellan halv nio och halv tio var tanken att man skulle stänga av de apparater som drivs av el & släcka onödiga lampor för en ljusare framtid. Miljontals människor förenas i den enkla handlingen att släcka ljuset som en signal till världens beslutsfattare om att ta klimatförändringarna på allvar. Hoppas verkligen att det här kan bidra till att folk blir mer medvetna om miljön och vad varje individ kan bidra med såsom energi lampor, sortera sopor, åka mindre bil & mer kollektivt, inte ha tvn på i onödan mm.

Jag själv är väldigt miljömedveten och sorterar sopor, slänger aldrig skräp på marken, åker i stort sett aldrig bil, använder energi lampor, släcker lampor som är tända i onödan & stänger av tvn efter min syster som gärna har den som sällskap. Och skulle jag någonsin få råd skulle jag gärna bygga mig/oss ett grönt hus, alltså ett hus som är eko-smart. Ex. har smarta lösningar för att dra så lite energi som möjligt, är byggt i återvinnigsbart material m.m, vi har nog alla sett programmet på Discovery där de bygger såna hus.

Att bero på miljön så måste jag faktiskt ge min skola lite beröm för jag tycker vi får arbeta väldigt mycket med hur vår skola påverkar miljön då vi faktiskt till och med fick undersöka skolans elförbrukning, leveranser m.m uppe i lindvreten och sen räkna om det till hur mycket koldioxid det blev och skriva ifall vi tyckte man kunde göra något annorlunda.

Ett klipp från gårdagen manifestation världen över.
http://www.youtube.com/watch?v=1CRs-7lRlPo


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0